fredag 10 november 2017

Handkviltningskurs

Cissi och jag åkte till Quiltstudion på kurs. Vi ska lära oss att kvilta för hand. Det kan väl inte vara så svårt, små tråckelstygn upp o ner.
Det var jättesvårt! Det är en teknik som skiljer sig från broderi.
Det är en liten pyttepytte tunn nål du ska sy med, en fingerborg på fel finger, långfingret.
Nu ska man lära sig att använda pekfingret under arbetet som stöd, tummen som hjälp och fingerborgen långfingret som vickar nålen upp och ner. Man har alltså stödet på fingerborgen. Där kom det stora problemet! Att få nålen att fastna på fingerborgen utan att ta andra fingrar till hjälp.

Om man nu fick till några stygn då ska det synas även på baksidan med samma storlek på stygnen. Det gjorde inte det! Det är träning och åter träning.
Men vi hade roligt och kul att lära sig denna teknik.

Cissi börjar rita ett kviltmönster
 Gunnel Kursledaren visade sina kviltar som hon har handsytt











 Tygerna innanför ramen är gamla förkläden
 En fantastisk kviltning.







 Cissi har kommit igång......
 Jag kämpade så blodet droppade :)
Tula Pink tyger, en serie jag gillar.....

 Jag hann inte fota Cissis inköp. Men mina är här, grå tyger till Polarkvilten, några julcandys och ett Tula Pink tyg
 Ser ni kvinnan i blommorna :)
Tack Pia för gott fika och för kursen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar